ALPHA

Korskyrkan Norrköping

Alla har frågor!

Alpha är en grundkurs i kristen tro. Kursen ger möjlighet att fritt utforska vad kristen tro egentligen handlar om utan att känna krav på att man måste prestera, hålla med eller ha en egen tro. Alla är välkomna på lika villkor.

Kursen vänder sig till alla som har ett intresse av att upptäcka och lära sig mer om livet och kristen tro i synnerhet. Vi träffas i avslappnad miljö, äter god hemlagad soppa och bröd, lyssnar på ett föredrag och avslutar med att samtala i mindre grupper. Samtalen har som främsta syfte att ge rum för deltagarens egna tankar och synpunkter. Vi möts i en inbjudande, ärlig och avslappnad miljö där vi tillsammans utforskar den kristna trons grunder.

Vi började med en ”prova-på kväll”, torsdagen den 1 september kl. 19:00 – 20:15. Vi fortsätter sedan 9 torsdagskvällar. Kursavgiften är 150 kr och inkluderar kvällsfika samt kursmaterial. Studenter betalar 100 kr.

Upplägg

Varje kväll inleds med att vi äter kvällsmat tillsammans. Vi lyssnar sedan på ett föredrag om kvällens tema. Efter föredraget delas vi in i mindre samtalsgrupper och diskuterar kvällens tema. Exempel på teman:

• Vem är egentligen Jesus?
  • Varför tillåter Gud ondska?
  • Varför var Jesus tvungen att dö?
  • Hur ber man?

När och var?

Terminsstart hösten 2022
Alpha i Korskyrkan, torsdag 1/9 kl.19:00-20:15