Coronaviruset covid-19

Information om Coronavirus (covid-19)

I dessa tider då vi dagligen hör om Coronaviruset i nyhetsmedia vill vi som församlingsledning informera om vad som gäller i Korskyrkan. Regeringen har bestämt att alla offentliga möten som samlar fler än 500 personer ska ställas in pga smittorisk av Coronavirus. Men eftersom våra gudstjänster inte samlar så många kommer vi fortsätta att fira gudstjänst som vanligt. Vi tar situationen på allvar och följer de rekommendationer och beslut som tas av myndigheter.

Som församlingsledning vill vi även informera om vilka försiktighets-åtgärder vi beslutat om att vidta i kyrkan.

1. Handhälsning.
    Våra mötesvärdar hälsar inte i hand och i våra gudstjänster uppmanar vi människor att inte ta i hand och hälsa på varandra.
  2. Nattvardsfirande.
    I samband med fridshälsningen tar vi inte i hand och vi dricker inte ur bägaren utan doppar brödet.

Vid sidan av dessa gemensamma förhållningssätt uppmanar vi alla att följa Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer. Stanna hemma om ni inte mår bra, samt var noga med handhygienen m.m..

Varm hälsning,

Björn Strömvall, pastor och församlingens föreståndare.

En informationsfilm från Folkhälsmyndigheten

Bön från tidningen Dagen

Gud, du som bor i evigheten, kom oss nära med din helige Andes kraft och hjälp oss i dag att leva i tillit till dig, du som i Jesus Kristus kom oss nära och vet vad det är att vara människa!

Ge alla som känner oro och fruktan för smitta och sjukdom den frid som bevarar hjärtat och tanken i förtröstan på din hjälp.

Herre, vår beskyddare, hjälp alla som arbetar för att lösa frågan om vaccin och botemedel mot detta virus. Ge vishet och kunskap till framgång och resultat.

Herre Kristus, du som är vårt ljus, lys för den som drabbats av sjukdom och dem som känner oro. Du som kallar var och en vid namn; bär varje människa igenom och låt hälsan och friden segra.

Amen!