Välkommen att fira gudstjänst med oss i Korskyrkan.

Hälsningar och information

Uppdatering av renoveringen av församlingsvåningen

Hälsning från Libanon

En av de insatser vi som församling står bakom och finansierar är ett projektet som kallas för ”Winterization”. Det är en insats som pågår vintertid och som nyligen avslutats. ”Winterization” innebär konkret hjälp till utsatta, syriska flyktingar som befinner sig i Libanon och Syrien. Att bo i tält när det är 20 minusgrader är svårt och stöd vi förmedlar har bland annat bestått av kaminer, täcken, vinterjackor m.m. – humanitär hjälp för att klara vintern. Den organisation vi samarbetar med, MERATH, berättar själv om insatserna i filmen ”Spring at last” som ni kan se här:

Böneämnen

Låt oss be:

• För alla som påverkas av corona-pandemin
  • För vårt arbete med att stötta syriska flyktingar
  • Norrköpings kristna råd har en lista där vi gemensamt ber för en församling i staden varje söndag. Söndagen den 3 maj ber vi för Pingstkyrkan.

Givande

Avsätt några minuter för att swisha en gåva till vår församlings arbete i Sverige och i världen.

Tillsammans gör vi skillnad. Swishnummer: 123 396 82 03

Bibeltext

Jona 1:4-6

Stormen
Herren sände en stark vind över havet. Det blåste upp en svår storm, och skeppet var nära att brytas sönder. Sjömännen greps av fruktan och ropade var och en till sin gud. För att minska faran kastade de lasten överbord.Jona hade gått ner under däck och fallit i djup sömn. Kaptenen kom ner till honom och sade: »Hur kan du ligga och sova? Upp med dig och åkalla din gud! Kanske den guden tänker på oss så att vi inte går under.«

Betraktelse

Björn Strömvall – Gud och min nästa

Sebastian Stakset – Jag vill ge dig allt

Samtalsfrågor

1. Kommentera vad Björn lyfte fram som textens budskap. Håller du med? Vill du lägga till något?
  2. Hur kan vi engagera oss i det som angår vår stad? Hur kan vi bidra och göra skillnad?
  3. Finns det något i berättelsen om Jona som du kan känna igen dig i?

Skicka gärna en bild och några korta ord om hur ni hade det till Björn Strömvall (bjorn.stromvall@korskyrkan.se).