Gudstjänst hemma

Du kan ladda ner den här informationen som PDF

Välkommen att fira gudstjänst med oss i Korskyrkan.

Vi ställer om och flyttar våra gudstjänster från kyrkorummet till vardagsrummet.

Här följer en beskrivning av hur du med din familj, med några vänner eller på egen hand kan ordna en enkel gudstjänst hemma.

Inledning

Ett tips kan vara att inleda med att tända ett ljus för att markera att du/ni nu börjar att fira gudstjänst tillsammans. Be en bön och tacka Jesus att han finns hos oss när vi samlas i hans namn.

Tillbedjan

Här finns en Spotify-lista med lovsånger:

Annars kanske ni/du har en favorit lovsångs cd-skiva hemma som ni kan sätta på och lyssna till en stund.

Hälsningar och information

Här hittar du den senaste informationen:

Bön

Vi ber:

• Om Guds nåd och hjälpa mitt i den den oreda som Covid-19 orsakat i världen. Vi ber särskilt för alla som jobbar i sjukvården och alla som står i beslutsfattande positioner. Be också för de som är svaga och sjuka och för alla som är oroliga över sin jobbsituation.
  • För Korskyrkan och för en annan församling i Norrköping.
  • För vårt internationella arbete och någon av de missionärer som vi står bakom.

Givande

Avsätt några minuter för att swisha en gåva till vår församlings arbete i Sverige och i världen. Tillsammans gör vi skillnad.

Swishnummer: 123 396 82 03

• Lyssna gärna till en sång under tiden ni ger en gåva.
  • Be att allt det vi samlar in får förvaltas väl och bli till Guds ära!

Bibelsamtal

Läs dagens Bibeltext och lyssna till den inspelade betraktelsen som finns på Korskyrkans hemsida. Ta del av samtalsfrågorna, och med dem som som utgångspunkt kan ni samtala om:

• Vad uppfattar du att Gud säger till dig/oss?
  • Är det något i Bibeltexten som är svårt att förstå? (Försök att hjälpa varandra att förstå lite mer)
  • Hjälpa varandra att se hur texten kan tillämpas i vår tid.
  • Bestäm hur ni kan agera utifrån det ni läst och håll varandra ansvariga för det ni bestämmer att göra.

Förbön

Be för varandra, varandras behov och för vänner som behöver förbön. Bestäm något eller några böneämnen som ni ber för dagligen tills ni möts igen. Följ upp vad som hänt.

Om du är ensam och vill ha personlig förbön – ring Björn Strömvall (0700 92 85 98) – så löser vi det via telefon.

Om ni är flera olika åldrar samlade så följer här några kreativa sätt som ni kan be på:

• Popcornbön: Alla som vill kan be korta meningar högt och säg ”pop” när du är klar – så får bönerna poppa som popcorn. Avsluta stunden med att säga ”Amen” tillsammans.
  • Fri bön: Ta fram papper och pennor – rita/skriv era böner och lägga i en skål och be för allt tillsammans när alla som vill lagt dit sin/sina lappar.
  • Tackbön: Ta fram lite lego eller duplobitar och låt de som vill bygga ett torn av tacksamhet – för varje bit – tacka Gud för något!
  • Bön om helande: Ta fram plåster. Låt de som vill skriva namn på någon som är sjuk på plåstren och klistra upp det på ett papper. Be att personerna ska bli friska.

I tider som dessa tror vi att fler än vanligt funderar på de stora frågorna i livet. Vår önskan är att fler skulle lära känna Jesus och bli kristna. Vilka i din närhet kan vi be för? Kan du identifierar 2-3 personer som inte känner Jesus. Dela dessa namn med varandra så att alla kan be för alla namn tillsammans.

Förslag på böner för de som inte känner Jesus:

• Herre vi ber att du drar ”X” till dig (Joh 6:44)
  • Vi ber att ”X” ska lära känna dig. (Apg 17:27)
  • Vi ber att du sänder någon som kan berätta de goda nyheterna för ”X”. Kanske någon av oss? (Kol 4:3-6)
  • Herre vi ber att ”X” ska bekänna att Jesus är Herre (Rom 10:9-10)

Avsluta med att be Gud om välsignelse

Herre, välsigna oss och bevara oss.
Herre, låt ditt ansikte lysa över oss och var oss nådig.
Herre vänd ditt ansikte till oss och ge oss frid.
I Faderns och Sonens och den helige Andes namn.
Amen!

Glöm inte kyrkkaffet/kyrklunchen!

Skicka gärna en bild och några korta ord om hur ni hade det till Björn Strömvall (bjorn.stromvall@korskyrkan.se).