Välkommen att fira gudstjänst med oss i Korskyrkan.

Hälsningar och information

En hälsning från Rikard Govik som är engagerad i Korskyrkans dotterförsamling/församlingsplantering som träffas Second Hand-butiken Ge för Livet

Böneämnen

Vi ber:

• Om Guds nåd och hjälpa mitt i den oreda som Covid-19 orsakar
  • För Korskyrkan
  • För den koptiska kyrkan i Norrköping
  • Vi ber för vår församlingsplantering

Givande

Avsätt några minuter för att swisha en gåva till vår församlings arbete i Sverige och i världen.

Tillsammans gör vi skillnad.

Korskyrkans Swish-nummer: 123 396 82 02

Bibeltext

Jona 1:1-3

Herrens ord kom till Jona, Amittajs son. Han sade:

”Bryt upp och bege dig till den stora staden Nineve och predika mot den, för deras ondska har kommit upp inför mitt ansikte.”

Men Jona bröt upp för att fly till Tarshish, bort från Herrens ansikte. Och han kom ner till Jafo och fann där ett skepp som skulle gå till Tarshish. Han betalade för resan och gick sedan ombord för att resa med dem till Tarshish, bort från Herrens ansikte.

Predikan

Jona 1:1-3, Den förlorade profeten – Mysteriet med Guds nåd – Söndagen 2020-04-09 – Björn Strömvall

Samtalsfrågor

1. Hur förhåller vi oss till Gud / Guds ord / Guds vilja?
  2. Vilka strategier har vi för att undvika att gå Guds vägar?
    Jona agerar drastiskt. Han väljer att medvetet göra helt tvärtom. Kan det vara så att våra undanflykter inte är lika radikala?
  3. I vilka riktningar flyr vi från Gud idag?
    – Vad är vårt Taschish? Vilka destinationer lockar oss som ett bättre och bekvämare alternativ än det Gud det pekat ut för oss?
  4. Vad har berättelsen om Jona och liknelsen om den förlorade sonen gemensamt?

Skicka gärna en bild och några korta ord om hur ni hade det till Björn Strömvall.